Linearna odyseja życia



Linia jako początek wszystkiego. Linia, która łączy wszystko. Linia odtwarzająca trasę błąkającego się statku. 


W twórczości Susanne Kessler owa linia niejedno ma znaczenie. Wychodząc od niej, artystka projektuje instalację przestrzenną ,,Odissea”, którą mogliśmy oglądać w marcu 2019 roku w Galerii NEON. Ogromne obiekty składające się z żywych i organicznych struktur, oparte są na historii odysei trójmasztowca ,,Susanna”, co jeszcze bardziej uwydatnia ich dramatyzm. Podczas opływania przylądka Horn trójmasztowiec został pochwycony przez długotrwałe burze. Podróż ta do dzisiaj uważana jest za najtrudniejsze, najbardziej brutalne i najdzielniejsze zmaganie w historii międzynarodowego żeglarstwa.


 
  Fot. Angelika Wierzba.


Na wystawie możemy śledzić abstrakcyjne kompozycje, poddane działaniu pływów morskich. Nieregularne, splątane sieci zawieszone w przestrzeni i toporne tkaniny układające się w kształt lądu, budzą uczucie opustoszenia, a zarazem dynamizmu walki z żywiołem. W instalacjach Kessler wizualnie nie dostrzegamy człowieka, a jedynie jego ślad, jednakże poprzez właśnie wyludnienie ścieramy się z tematem tułaczki, która nieustannie towarzyszy człowiekowi w różnych etapach życia. Prace nie mają charakteru stałego, lecz ,,rozwijają się w sposób ciągły”. Podążając wzrokiem wzdłuż linii, dostrzegamy autonomie każdego dzieła. 




 
                                                                   
                                                                                                              Fot. Angelika Wierzba.


Podstawową konstrukcją wszystkich dzieł jest rozedrgana linia, która stanowi obraz przeżytego, wycierpianego rysunku.  Jak mówi sama artystka: Gdy linia ma historię i za jej sprawą nie jest dowolna, będzie się to wyczuwało. Z pewnością każdy zwiedzający wystawę może przekonać się o ich nieprzypadkowym kierunku. Każda z nich symbolizuje podróż, z jaką zmagają się ludzie każdego dnia. 



Angelika Wierzba


,,Odissea", Galeria NEON, Wrocław, marzec 2019.

You May Also Like

0 komentarze