Eksperyment jako wyjście poza schemat

Drukowanie przestrzenne początkowo było jedynie jedną z metod szybkiego prototypowania, ale wraz z postępem technologicznym i poprawą dokładności wytwarzania obiektów, stała się metodą wykonywania gotowych elementów. Zdawać by się mogło, że zastosowanie znajdzie tylko w przemyśle, jednak przydatne okazało się być też w sztuce.





Fot. Aleksandra Szczęśniak.




Renata Bonter - Jędrzejewska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu Wydziału Ceramiki i Szkła, to jedna z osób posługujących się drukiem 3D w swojej twórczości. Od 16 do 30 maja 2019 roku można było w „Galerii Za Szybą” podziwiać jej prace.

Wystawa ma tytuł „Eksperyment”, składa się z kilku prac wykonanych w latach 2016 - 2019, w których obiekty ceramiczne sąsiadują z dokumentacją fotograficzną oraz instalacją ceramiczną. Tytuł bardzo dobrze opisuje to,
co można zobaczyć na ekspozycji. Każda praca pokazuje próbę odkrycia czegoś nowego poprzez wykorzystanie błędów i drgań w czasie pracy urządzenia drukującego czy historię zmiennych parametrów druku.


Fotografie na pierwszy rzut oka nie są oczywiste, nie przypominają pokazanych na nich obiektów, część wydaje się przestawiać coś abstrakcyjnego, graficznego, jak „Reliefy”, inne zaś, przykładowo „Monolit”, dodatkowo krajobraz, góry, skały. Wszystkie oprawione zostały w czarne cienkie ramy ze szkłem oraz białe passe partout, zawieszone obok sfotografowanych obiektów. Już same fotografie przykuwają dość mocno uwagę. Są niezwykle estetyczne, to znacząco wpływa na odbiór ceramiki. W przypadku różnego rodzaju sztuki przestrzennej dobra dokumentacja fotograficzna jest niezbędna, czego i tym razem nie zabrakło.

Obiekty ceramiczne wykonane zostały rożnymi technikami druku przestrzennego i nie tylko. Wśród użytych przez artystkę materiałów dominuje porcelana, jednak nie brakuje również innych środków, jak glina czerwona czy monolit ceramiczny. 

Najbardziej dominującą pracą na wystawie był „Impact” z 2019 roku, głównie przez kontrastujące do reszty dzieł duże rozmiary. Jest to instalacja ceramiczna zrobiona z ceramicznego spieku krzemowego ciętego wodą. Technologia ta, nazywana także waterjet, narodziła się w latach ’70 XX wieku znajdując szerokie zastosowanie w przemyśle, więc zaistniała tu sytuacja jak przy pracach drukowanych przestrzenie; artystka posłużyła się znanymi metodami wykorzystując je do czegoś kompletnie innego, nietypowego.



Fot. Aleksandra Szczęśniak.




Moją uwagę jednak najbardziej przykuła praca z 2018 roku o tytule „Moduły”. Są to niewielkie białe drukowane porcelanowe obiekty ceramiczne. Przez swoje niewielkie rozmiary oraz formę są bardzo mobilne, dają możliwość swobodnego ich ustawienia w przestrzeni, dzięki czemu praca wystawiana na różnych ekspozycjach może dawać inne odczucia w zależności od ich układu. 

Elementy te zaciekawiły mnie dzięki swojej prostocie oraz jednolitej kolorystyce. Interesujący jest także materiał, z którego korzystała artystka, ponieważ jest często stosowany do protez, jak również sam druk przestrzenny od początki XXI wieku ma szerokie zastosowanie w medycynie - z powodzeniem można już wytwarzać ściśle dopasowane protezy, też te wszczepiane w organizm, a nawet tkanki. Pokazuje to innowacyjność myślenia Renaty Bonter - Jędrzejewskiej, wykorzystała metody dobrze znane w przemyśle do uzyskania kompletnie nowych efektów.



Fot. Aleksandra Szczęśniak.




Twórczość artystki w pewnym stopniu przypomina prace Janiny Myronovej. Obie kobiety wykorzystały porcelanę w sposób nietypowy dla jej natury, którym jest zastosowanie w przemyśle, na przykład w elektrotechnice i elektronice jako izolator, czy w biotechnologii, jako wszczepiane implanty i wypełniacz ubytków kostnych, a także to produkcji elementów serwisu kuchennego, z czym właśnie porcelana jest najbardziej kojarzona. Artystki zaś wykorzystały głównie jej walory estetyczne, Bonter - Jędrzejewska do wydruku obiektów 3D, a Myronova do wytworzenia nietypowych zabawek, figurek, przedmiotów wielofunkcyjnych, a nawet lamp. 

Wszystkie elementy umieszczone na wystawie zachowane są w stonowanej kolorystyce, dominują tu czernie, biele i szarości przełamane nutą czerwieni oraz brązów. Wyglądają bardzo schludnie oraz przemyślanie. Emanuje z nich niezwykła delikatność oraz wrażliwość. Ekspozycja została ułożona z wielką precyzją, co wpływa na pozytywne doznania widza. Może posłużyć za inspirację dla innych artystów do poszerzania swojego myślenia i możliwości, do wykorzystywania nietypowych materiałów w pracy i wychodzenia poza swoją strefę komfortu. 





Aleksandra Szczęśniak





„Eksperyment”, Renata Bonter - Jędrzejewska, Wystawa ceramiki, 16.05 - 30.05.2019, Galeria Za Szybą, ASP, pl. Polski 3/4 Wrocław

You May Also Like

0 komentarze