Nieobecne czy niedostrzegalne?



Zwiedzając europejskie muzea i galerie, podziwiając kolekcje dzieł w różnorakich instytucjach kulturalnych, przyglądając się dziełom sztuki nie zdajemy sobie sprawy, czy autorem jest kobieta, czy mężczyzna. Zastanówmy się, czy przez samą pracę jesteśmy w stanie rozróżnić czyjego autorstwa jest dzieło? Czy w kontekście działań artystycznych płeć i przypisywane jej role kulturowe mogą być traktowane jako czynnik wykluczający z obszaru sztuki?


                                                                   Fot. Janusz Bochajczuk.  

Na większości wydarzeń artystycznych górują mężczyźni, wystawiając własne prace. Artysta to też zawód, powinien zatem panować parytet. Niestety kobiety są niedostrzegane w świecie sztuki. 

Żyjemy w XXI wieku, rola „wyzwolenia” kobiety w społeczeństwie miała doprowadzić do równouprawnienia, zatarcia granic pomiędzy kobietą a mężczyzną. Warto zadać pytanie; dlaczego artystka otwarła wystawę 8 marca? Data wernisażu Urszuli Smaza – Gralak jest podkreśleniem tematu przewodniego wystawy „Kobieta”. Dzień Kobiet jest uczczeniem pamięci sufrażystek walczących o własne prawa. Święto Kobiet jest idealnym dniem aby po raz kolejny o tym przypomnieć. Można więc uznać, że wernisaż jest podkreśleniem problemu funkcjonowania kobiet w sferze sztuki. Ostatnich kilka lat pokazało, że aktywność kobiet w dziedzinach wizualnych wzrosła. Główne muzea, galerie i instytucje kultury w Polsce, opanowane zostały przez kobiety zajmując stanowiska dyrektorskie. Przykładem jest sama autorka wystawy, Urszula Smaza – Gralak, która jest Dziekanem Wydziału Architektury i Wzornictwa w wrocławskim ASP. Rozwój jej kariery może być inspiracją dla innych kobiet.

Podjęty temat oraz forma realizacji wystawy świadczą o pogłębionych przemyśleniach artystki i swoistym zagłębieniu się w tematykę kobiecości. Instalacja przestrzenna, zawierająca reprodukcje dzieł zaczerpniętych z europejskich galerii i muzeów, stanowi raport. Twórczyni prezentuje wydrukowane na kwadratowym krośnie fotografie, z pozostawioną  białą przestrzenią ciągnącą się ku krawędzi ramy. Zastosowanie kwadratowej formy ekspozycji jest bliskie autorce.  Jak sama stwierdza: „Pomocne w budowaniu wzajemnych relacji, było poddanie się dyktatowi kwadratu, co pozwoliło mi na wyodrębnienie swoistej struktury powiązań mentalnych i formalnych”. Wolną przestrzeń przecinają zawieszone na sznurach prace artystki w formie „ruchomych ścian”. Elementy zabudowy wprowadzają rytm w luźne lub napięte, czasem uszeregowane wręcz struktury. Układ ścian przypomina labirynt konstrukcji i przesłon prowadzących po założonej przez autorkę ścieżce, pozwalającej na podążanie za ideą całości lub na oglądanie fragmentów. Rozglądając się po galerii dostrzec można, że praca nie kończy się w zawieszonej przestrzeni. Spoglądając w dół dostrzegamy odlewy stóp, które brały udział w pracy doktorskiej artystki. Spoiwem łączącym elementy prac jest podróż.

Sylwetka twórczyni odbita została w powielonych pracach, przy czym przybiera postać odbiorcy. Przedstawia siebie przyłapaną na oglądaniu dzieł. Charakterystyczny sposób ujęcia prezentowanych prac można określić mianem selfie. Jego prostota pozwala wykonać zdjęcia zawsze i wszędzie za pomocą jednego kliknięcia. Nie wymaga wcześniejszego przygotowania. Świadomy wybór techniki pozwolił spontanicznie wykonywać zdjęcia, uchwycić chwilę. Forma ta dała dużą ilość reprodukcji w krótkim czasie. Można wykonać ten zabieg odczytać jako dodanie sygnatury. Twarz artystki jest symbolem, podpisem niczym „USG” (podpis na odwrocie prac). Smaza-Gralak sygnalizuje, że kobieta jest inicjatorką wydarzenia i autorką prac. Jest to kolejne podkreślenie, zwracające uwagę na aspekt płci. Reprodukcje przedstawiają na obrazach kobiety, które są autorkami dzieł lub są muzą artysty. Prezentują wizerunek zmieniający się na przestrzeni lat. Autorka sobą kontrastuje postać i, uwydatniając  różnicę między tym, co było kiedyś, a jest dziś.

Obrazy zaprezentowane przez Smaza-Gralak opowiadają nam nie tylko o kobiecie, również o społeczeństwie i epoce. Analiza tematu kobiety stworzyła możliwość spojrzenia wieloaspektowo, poprzez umiejscowienie reprodukcji w kontekście nie tylko historycznym, ale i światopoglądowym, czy socjologicznym. Dzięki walce o zmiany w chwili obecnej możemy dostrzec moment, w którym to kobiety mają możliwości, by się wyrazić. To właśnie teraz jest nasz czas i tylko od nas zależy co z nim zrobimy.









Dżesika Zemsta






Wystawa w Galeria NEON, „Kobieta”, Urszula Smaza – Gralak, 8.03. 2018.



Źródła:

You May Also Like

0 komentarze