Czy ciało to zawsze towar?


19 maja 2018 roku na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta odbył się już 4 Festiwal Malowania. Jedną z atrakcji tej nocy był wykład dr Agnieszki Kłos z Katedry Mediacji Sztuki oraz dr Radosława Łazarza, zatytułowany „Przygody Ciała”. Spotkanie zostało poświęcone tematowi ciała jako obiektowi naukowemu na kartach historii.

Fot. Wojtek Chrubasik


Wykład został podzielony na dwie części. Pierwsza z nich przygotowana przez dr Łazarza dotyczyła tematu ciała w średniowieczu oraz badań nad ciałem jako przedmiotu tortur, osławionych złą renomą przesłuchań. Zostały zaprezentowane ryciny, na których mogliśmy zaobserwować jak ówcześni uczeni traktowali ciało na podstawie badań czysto teoretycznych, ponieważ sekcje zwłok były niedopuszczalne. Dr Łazarz przedstawił także sposoby, w jaki w późniejszych czasach rozwoju medycyny, uprawiano sekcje oraz omówił temat „teatru śmierci”.

Druga część wykładu została opracowana przez dr Agnieszkę Kłos i została ona poświęcona tematowi ciała w latach 30. oraz w czasach wojny. Doktor Kłos opowiedziała o kulcie higieny i o tym, w jaki sposób ciało zostało przerobie na obiekt ekonomiczno-gospodarczy. Omówiła zagadnienia związane ze szklanym człowiekiem - rzeźbą niemalże interaktywną, która przedstawiała w bardzo realistyczny sposób wygląd organów człowieka (od układu krwionośnego po nerwowy), z którym wiązał się całkowicie nowatorski, jak na tamte czasy, system wystawienniczy – wystawa objazdowa, której celem było dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Kłos przedstawiła też zagadnienia segregacji ciał, które upowszechniła propaganda lat 30., wykorzystująca plakaty, a także chyba najważniejszy w kontekście wykładu problem, to znaczy innowacyjną brawurę lekarzy w przekraczaniu kolejnych granic etyki. Pomogło to zaistnieć w przyszłości zjawiskom eksperymentów medycznych w obozach, w których ciało skazańców traktowano jako depozyt zarówno wojskowy, jak i medyczny.

Jednym z ciekawszych wątków, które poruszyła dr Kłos był fenomen komiksu obozowego. Sztuka komiksu powstawała w obozie głównie jako dokument i możliwość mentalnej ucieczki poza druty. W komiksach prezentowano nie tylko życie codzienne więźnia, ale także jego marzenia o bliskości, rodzinie, przygodach na wolności, przedstawianych z humorem.

Jednym z komiksów, który porusza temat życia i przetrwania w czasie drugiej wojny światowej, jest sławny już dziś „Maus. Powieść obrazkowa” Arta Spiegelmana. Jego kontekst został nie tak dawno przypomniany widzom za sprawą wałbrzyskiego Teatru Dramatycznego. Powstał w nim spektakl „Ausgang”, w reżyserii Mirka Kaczmarka, na podstawie tekstu dramaturgicznego Magdy Koryntczyk. Przedstawianie uwspółcześnia tematy zarówno obozu, przetrwania, ale przede wszystkim aktualne problemy życia trzeciego pokolenia po wojnie.

Istotnym wątkiem wałbrzyskiego spektaklu jest Bóg, który w interpretacji Kaczmarka umył ręce od odpowiedzialności za wydarzenia XX wieku, lecz to on pozostał narratorem przedstawienia. Olbrzymie wrażenie robi monolog córki ocalałego, której życie zostało brutalnie podporządkowane traumie obozowej. Wszystkie aspekty jej życia mimowolnie były w domu porównywalne do znacznie większego dramatu rodziców. W czasie tego monologu bohaterka sama tatuuje sobie numer obozowy, przyznając się przed widzami do posiadania niezmywalnej traumy.

Fot. Wojtek Chrubasik


Równie duże wrażenie robi scena konfrontacji z ofiarami (w oryginale Mausa – z Myszami). W czasie jej trwania widzowie dosłownie dotykają aktorów, przed którymi trudno jest uciec wzrokiem. Kaczmarek wskazuje tym samym mechanizm naznaczania – najpierw ofiar przemocy, a potem ich potomstwa.
Scenografia spektaklu „Ausgang” służy komunikacji z widzem na każdym poziomie. Podłoga w spektaklu jest lustrem, w którym każdy może się zobaczyć, została zniesiona granica między sceną a publicznością, a poszczególne jej elementy pojawiają się na scenie niczym w rewii.

Zarówno wykład nocny dr Kłos, jak i spektakl wałbrzyskiego teatru pokazują, że temat drugiej wojny i obozów koncentracyjnych pozostaje nadal niezwykle ważnym tematem dla kultury. Kolejne pokolenia badaczy i artystów, mimo upływu lat wciąż decydują się na podjęcie tego tematu. I znajdują wciąż zaciekawionych słuchaczy i widzów. Mimo trudności tematu, ciężaru gatunkowego takich wypowiedzi, warto spojrzeć w przeszłość, bo jak udowadnia nam historia, pozostaje ona wciąż dla nas żywą „nauczycielką życia”.


Wykład dr Agnieszki Kłos z Katedry Mediacji Sztuki i dr Radosława Łazarza, podczas 4 Festiwalu Malowania i Nocy Muzeów pt „Przygody Ciała” odbył się 19 maja 2018 roku.
Spektakl „Ausgang” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu im. Jerzego Szaniawskiego. Premiera 27 kwietnia 2018 roku.



Jagoda Kolanus









You May Also Like

0 komentarze