Dyplomy '17



Większość ludzi to wzrokowcy, którzy oceniają przede wszystkim to, co widzą. Każdy z nas ma jednak własne kryteria i osobistą skalę ocen. Raz do roku podczas wystawy wybitnych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu możemy je porównać.

Fot. Marta Sobala.

W dniach 12 stycznia – 25 lutego 2018 roku, w galerii BWA Awangarda we Wrocławiu, zostały wystawione  najlepsze dyplomy absolwentów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jury złożone z wrocławskiego środowiska artystycznego po raz czternasty podjęło trud obiektywnej oceny tak subiektywnej sprawy, jak sztuki wizualne. Przy wyborze najlepszych z najlepszych, kierowali się licznymi kryteriami, w tym, które prace realizują wartości warsztatowe, przekazywane w procesie nauczania, a także, które zdradzają wyjątkowy potencjał tkwiący w młodych twórcach.  Tak oto powstało szesnaście ekspozycji, reprezentujących każdy kierunek wrocławskiego ASP.

Fot. Stefania Gazda.

Pomimo, że wystawa zajmowała całą przestrzeń galerii, warto w szczególności przyjrzeć się ekspozycji na I piętrze. Czarna sala ograniczona została tylko do malarstwa. Dyplom Pawła Baśnika „Post Mortem-obrazy jako relikt osobowej świadomości”, przedstawia tematykę śmierci i przemijania w dość nieoczekiwany sposób. Odbiorca odnosi  wrażenie, że ma do czynienia z przemijaniem dzieł, śmiercią samego płótna. Nie tragiczną, lecz piękną. Z czterech ścian zerka na widza czerń pokryta obrazami rozkładu. Jedna z nich szczególnie przykuwa uwagę. Układ wielu małych portretów wciąga w coraz mroczniejsze przemyślenia. Chociaż zdeformowane twarze powinny budzić odrazę czy zniesmaczenie, nie odstraszają,  a wręcz zachwycają swoją kolorystyką. Chciałoby się usiąść i wejść z nimi w dialog, poznać ich historie, dramaty. Wciąż powraca pytanie: Co im się przytrafiło? Czy sam artysta zna odpowiedź?

Nie wszystkie dyplomy mnie zachwyciły, kilka zastanowiło, lecz ten jeden poruszył.
                                                                                                              

Stefania Gazda

You May Also Like

0 komentarze