Żywy pomnik- Arena



W środowisku Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kiedy nadchodzi wiosna a drzewa się zielenią naturalnym jest, że wkrótce na korytarzach uczelni zobaczyć będzie można plakaty zapraszające na coroczne wydarzenie na wyspie Piasek, czyli wiosenne malowanie korzeni „drzewa” Jerzego Beresia. I w tym roku (23 kwietnia 2018) odbyło się oficjalne malowanie przez studentów I roku Mediacji Sztuki we Wrocławiu.




Fot. Aleksandra Kanoniak.


Geneza powstania rzeźby jest długa i zawiła. Projekt przygotowany został na słynne Sympozjum Plastyczne Wrocław '70. Wówczas we wrocławskim Muzeum Architektury odbyła się wystawa projektów, z których zostały wybrane i zrealizowane następujące prace: Kompozycja pionowa nieograniczona Henryka Stażewskiego, Krzesło Tadeusza Kantora oraz Arena Jerzego Beresia. Jednak mimo obietnic, nie została ona podobnie jak pozostałe, wówczas zrealizowana. W 1972 roku w okrojonej wersji Arena zaistniała po raz pierwszy. Niekompletna stała na wyspie Piasek do 1983 roku, kiedy to została usunięta na rzecz lądowiska śmigłowca, w którym wylądować miał odwiedzający wtedy miasto Jan Paweł II. W całości projekt zrealizowano w 2010 roku, gdy stworzono kolisty plac, zasadzono drzewka, a całość została otoczono ławeczkami. Z okazji 40 rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław '70, w obecności autora uroczyście odsłonięto ukończoną rzeźbę.

Rzeźba Jerzego Beresia jest zdecydowanie praca żywą. Odradzająca się co roku. Zgodnie z zamysłem i życzeniem artysty, pień a precyzyjniej korzeń drzewa, co roku, wiosną ma „zakwitać” i cieszyć oko intensywną zielenią jak pozostałe drzewa i trawy wokół.

Często powtarza się że, nie można ograniczać symboliki Areny tylko do powitania wiosny czy ekologi ma ona głębsze symboliczne znaczenie, jak pisze Andrzej Kostołowski: „(...) W projekcie istotne stało się też to, że korzenie, będące konarami odwróconego drzewa (znów podwójność i odwrócenie), co roku na wiosnę mają być malowane na zielono. Symbolika wyrwanego z korzeniami drzewa jest aluzją do wypędzeń i przesiedleń we Wrocławiu i kontrastuje biegunowo z coraz wyższymi rosnącymi-też w tym kole-młodymi drzewami, które z czasem zdominują wysokością cały układ, a stały się zapowiedzią nowego życia miasta nad Odrą. Kultura/natura, przeszłość/przyszłość, życie/śmierć, destrukcja, odnowa-układ co najmniej czterech spolaryzowanych pojęć jest w tej pracy bogaty. (...)” *

Arena to nie jedyna praca artysty, która z założenia ma się powtarzać. Manifestacja Romantyczna Jerzego Beresia to performens, które w zamyśle artysty również ma swoje rekonstrukcje. Po krótce działanie to przewidywało rozpalenie na rynku jakiegoś miasta pięciu ognisk: NADZIEI, WOLNOŚCI, MIŁOŚCI, GODNOŚCI oraz PRAWDY. Odtworzeniem i organizacją działania zajmuje się Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia.

Organizowaniem wydarzenia malowania „drzewa” Beresia zajmuje się katedra Mediacji Sztuki wrocławskiego ASP wraz z opiekunem Marią Wrońską i asystentem Tomaszem Niedziółką. Na coroczne malowanie przybyło około pięćdziesięciu osób. Wśród gości pojawili się profesorzy z wrocławskiego ASP, studenci, a także córka artysty Bettina Bereś. Drugą częścią wydarzenia było spotkanie w Pracowni Otwartej- wykłady gościnne, organizowane przez Ewę Zarzycką. Tematyką spotkania był wykład, pokaz, spotkanie z Bettiną Bereś oraz Oskarem Hanuskiem o Fundacji Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Bersia.



Fot. Aleksandra Kanoniak.









Aleksandra Kanoniak




Organizatorzy wydarzenia: Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia oraz Katedra Mediacji Sztuki z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

*
Andrzej Kostołowski, „Uwagi o profetyzmie Jerzego Beresia”, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/prezentacje/32643

You May Also Like

0 komentarze