Żywy pomnik- Arena
W
środowisku Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, kiedy nadchodzi
wiosna a drzewa się zielenią
naturalnym jest, że wkrótce na korytarzach uczelni zobaczyć będzie
można plakaty zapraszające na coroczne wydarzenie na wyspie Piasek,
czyli wiosenne
malowanie korzeni „drzewa” Jerzego Beresia. I w tym roku (23
kwietnia 2018) odbyło się oficjalne malowanie przez studentów I
roku Mediacji Sztuki we Wrocławiu.
Fot.
Aleksandra Kanoniak.
Geneza
powstania rzeźby jest
długa i zawiła. Projekt przygotowany został na słynne Sympozjum
Plastyczne
Wrocław '70. Wówczas we wrocławskim Muzeum Architektury odbyła
się wystawa projektów, z których zostały wybrane i zrealizowane
następujące prace: Kompozycja
pionowa nieograniczona
Henryka Stażewskiego, Krzesło Tadeusza Kantora oraz Arena Jerzego
Beresia. Jednak mimo obietnic, nie została ona podobnie jak
pozostałe, wówczas zrealizowana. W 1972 roku w okrojonej wersji
Arena zaistniała po raz pierwszy. Niekompletna stała na wyspie
Piasek do 1983 roku, kiedy to została usunięta na rzecz lądowiska
śmigłowca, w którym wylądować miał odwiedzający wtedy miasto
Jan Paweł II. W całości projekt zrealizowano w 2010 roku, gdy
stworzono kolisty plac, zasadzono drzewka, a całość została
otoczono
ławeczkami. Z okazji 40 rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław
'70, w obecności autora uroczyście odsłonięto ukończoną rzeźbę.
Rzeźba
Jerzego Beresia jest zdecydowanie praca żywą. Odradzająca się co
roku. Zgodnie z zamysłem
i życzeniem artysty, pień a precyzyjniej korzeń drzewa, co roku,
wiosną ma „zakwitać” i cieszyć oko intensywną zielenią jak
pozostałe drzewa i trawy wokół.
Często
powtarza się że, nie można ograniczać symboliki Areny tylko do
powitania wiosny czy ekologi ma ona głębsze symboliczne znaczenie,
jak pisze Andrzej Kostołowski: „(...) W projekcie istotne stało
się też to, że korzenie, będące konarami odwróconego drzewa
(znów podwójność i odwrócenie), co roku na wiosnę mają być
malowane na zielono. Symbolika wyrwanego z korzeniami drzewa jest
aluzją do wypędzeń i przesiedleń we Wrocławiu i kontrastuje
biegunowo z coraz wyższymi rosnącymi-też w tym kole-młodymi
drzewami, które z czasem zdominują wysokością cały układ, a
stały się zapowiedzią nowego życia miasta nad Odrą.
Kultura/natura, przeszłość/przyszłość, życie/śmierć,
destrukcja, odnowa-układ co najmniej czterech spolaryzowanych pojęć
jest w tej pracy bogaty. (...)” *
Arena
to nie jedyna praca artysty, która z założenia ma się
powtarzać. Manifestacja Romantyczna Jerzego
Beresia to performens, które w zamyśle artysty również ma swoje
rekonstrukcje. Po
krótce działanie to przewidywało rozpalenie na rynku jakiegoś
miasta pięciu ognisk: NADZIEI, WOLNOŚCI, MIŁOŚCI, GODNOŚCI oraz
PRAWDY. Odtworzeniem i organizacją działania zajmuje się Fundacja
im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia.
Organizowaniem
wydarzenia malowania „drzewa” Beresia zajmuje się katedra
Mediacji Sztuki wrocławskiego ASP wraz z opiekunem Marią Wrońską
i asystentem Tomaszem Niedziółką. Na
coroczne malowanie przybyło około pięćdziesięciu osób. Wśród
gości pojawili się profesorzy z wrocławskiego ASP, studenci, a
także córka artysty Bettina Bereś. Drugą częścią wydarzenia
było spotkanie w Pracowni Otwartej- wykłady gościnne, organizowane
przez Ewę Zarzycką. Tematyką spotkania był wykład, pokaz,
spotkanie z Bettiną Bereś oraz Oskarem Hanuskiem o Fundacji Marii
Pinińskiej-Bereś i Jerzego Bersia.
Fot.
Aleksandra Kanoniak.
Aleksandra
Kanoniak
Link
do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/2052715725017673/
Organizatorzy
wydarzenia:
Fundacja
im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia
oraz Katedra Mediacji Sztuki z Akademii Sztuk Pięknych im.
Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
*
Andrzej
Kostołowski, „Uwagi o profetyzmie Jerzego
Beresia”, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/prezentacje/32643
0 komentarze