Moc i delikatność



Moc i delikatność, dwa z pozoru odmienne, sprzeczne pojęcia, wzajemnie wykluczające się. Jednak po dłuższym przeanalizowaniu, zauważalne jest, że istnieje  między nimi pewną harmonia, wzajemne uzupełnienia się oraz więź tworząca między nimi połączenie idealne. W konfiguracji ze sobą istnieją jako złoty środek, do którego każdy z nas powinien zmierzać, aby osiągnąć pełen spokój i harmonie.

Pod tak wyjątkowym tytułem ,,Moc i delikatność”, została otwarta najnowsza wystawa zaaranżowana w przestrzeni Galerii Neon, znajdująca się w gmachu Akademii Sztuk Pięknych przy ulicy Traugutta. W artystycznym wydarzeniu wzięło udział czterech artystów  związanych zawodowo z Akademią, prof. Jacek Jarczewski, prof. Łukasz Morawski, prof. Aleksander Marek Zyśko oraz prof. Anna Maria Kramm.



Fot. Karolina Kopka.



Wystawa prezentuje prace kilku różnych dyscyplin artystycznych, w których głównie pracują artyści biorący w niej udział. Należą do nich: malarstwo, rysunek oraz rzeźba. Przestrzeń wystawiennicza została w  znacznej części poświęcona pracom  Jacka Jarczewskiego. Zaprezentował on serię malarskich dzieł, poświęconych dotychczasowej technice, w której się specjalizuje, mianowicie w technologii haptycznej. Metoda ta polega na tworzeniu obiektów wizualnych, które wyróżniają się swoją namacalną strukturalnością oraz wyraźną, grubą fakturą. Dzięki tej technice odbiorca może lepiej  komunikować się z daną pracą, odbierać ją za pomocą zmysłu dotyku, a co za tym idzie, odczuwa  dane dzieło jako bardziej autentyczne, prawdziwe i bliższe jemu samemu. Metoda ta jest często wykorzystywana podczas pracy z osobami niewidomymi, dla których pobudzanie zmysłu dotyku wspaniale wpływa na wyobraźnię oraz pozwala zobrazować daną pracę w ich umysłach. Termin haptyczności tak naprawdę znalazł się w terminologii malarskiej dzięki Jackowi Jarczewskiego, który to zadebiutował swoim dyplomem ukończenia Akademii, gdzie zaprezentował nową technologię, tym samym stając się jej prekursorem. Aktualnie wielu artystów wykorzystuje w swojej twórczości tę technikę, między innymi polski architekt Jan Sikora, autor projektu Biblioteki Sopockiej- Sopoteka, gdzie wykorzystał faktury wielu odmiennych materiałów, płaszczyzn, które przyciągają wizualnie i  kuszą swoją formą, aby je odczuć za pomocą zmysłu dotyku.  



Fot. Karolina Kopka.



Jarczewski na wystawie w Galerii Neon zaprezentował serie abstrakcyjnych dzieł, wykonanych z różnych materiałów plastycznych, między innymi: tkanin, odlewów gipsowych oraz również tradycyjnych farb akrylowych i olejnych. Artysta spróbował oddać temat  poprzez zestawienie ze sobą prac mocno kontrastujących ze sobą obrazów, na poziomie koloru, jego intensywności i dynamiki. W ten sposób autor z jednej strony pokazuje moc oraz wyrazistą siłę swoich obiektów wizualnych, natomiast z drugiej strony zestawia je z pracami bardzo subtelnymi, delikatnymi. Twórca wspaniale i bardzo świadomie operuje kolorystyką w swoich dziełach, w sposób bardzo świadomy łączy i dobiera ze sobą kolory, tworzące spójne formy wizualne. Zestawia ze sobą różne płaszczyzny, od tych najbardziej płaskich malowanych pędzlem po większych rozmiarów formy rzeźbiarskie, wykonane z różnych przedmiotów i za pomocą różnych technik. W jego twórczości można odszukać wiele nawiązań do form organicznych, naturalnych  które w dużej mierze inspirują artystę. Jednak to w jak interesujący sposób Jarczewski komponuje każde osobne płótno,  pozwala odbiorcy na dowolną, własną interpretacje danego obrazu. Ważnym i nie przypadkowym elementem wystawy, było samo zaaranżowanie jej w przestrzeni bardzo otwartej i dostępnej dla widza. Galeria Neon jest przeszkloną, jasną i industrialną przestrzenią, gdzie obrazy pełne koloru i kontrastu świetnie się w niej odnajdują oraz są atrakcyjne wizualnie dla odbiorców z zewnątrz, którzy mogą je w łatwy sposób dostrzec.
W surową i świetlistą przestrzeń galerii,  świetnie wpisały się również rzeźby Aleksandra Marka Zyśki. Drewniane obiekty nawiązujące w swojej formie do pierwotnych, prymitywnych rzeźb wspaniale współgrały z wnętrzem galerii. Zyśko zaprezentował swoje interpretacje ludzkiej głowy, wykonanej w sposób bardziej uproszczony oraz abstrakcyjny. Sięgnął po coraz częściej zapominany, szlachetny oraz pierwotny materiał rzeźbiarski jakim jest drewno. Uproszczone, zgeometryzowane obiekty przestrzenne idealnie współpracowały z malarskimi obrazami Jarczewskiego.


Uzupełniającym elementem wystawy był cykl rysunków Łukasza Morawskiego, który pokazał serie szybkich, ekspresyjnych rysunków. Nawiązują one w swojej formie i tematyce do naturalnych pejzaży oraz motywów religijnych.


Zgromadzona twórczość artystów prezentuje nam nowe tendencje, zjawiska w sztuce zaprezentowane przez twórców z ogromnym doświadczeniem i bogatym zapleczem artystycznym. Ich twórczość, mimo upływającego czasu wciąż zaskakuje, inspiruje i zachęca do refleksji, kontemplacji nad danymi zjawiskami jakie poruszają w swoim dorobku twórczym. Wszystkie prace, w szczególności cykl malarstwa Jarczewskiego, oraz obiektów rzeźbiarskich Zyśko, bardzo mocno podkreślają w swoich formach niesamowitą siłę, moc a zarazem subtelność i delikatność, które w połączeniu ze sobą tworzą doskonałą kompozycję artystyczną.










Karolina Kopka











Wystawa ,,Moc i delikatność", Galeria Neon we Wrocławiu, 05.05-15.05.2018 r.

You May Also Like

0 komentarze