Poszukiwania kultury
Andrei Yarashevich jest zaliczany do grona młodych artystów białoruskich. Absolwent , obecnie wykładowca Katedry Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku. Wiedzę oraz doświadczenie zdobywał pod okiem legendarnego białoruskiego mistrza drukarstwa Dymitry Młotkowa. Yarashevich prowadząc zajęcia, skupia się na przekazywaniu wiedzy na temat jednej ze swych ulubionych technik grafiki warsztatowej - litografii. Przedmiotem wystawy są grafiki, w których artysta decyduje się zaczerpnąć elementy różnych kultur i epok, budując tym samym własny świat. Prace charakteryzuje dbałość o detal, nanoszenie odpowiedniego nasycenia koloru na papier graficzny, poprzez nacisk i dobór pasującej struktury kamienia.
![]() |
"Utracony raj", 500x340, 2016. |
Artysta decyduje się na zabawę, łącząc elementy religii, sztuki białoruskiej, secesji, Majów, buddyzmu, Japonii, Egiptu, sztuki Afryki. Buduje własny świat, przybiera nową twarz i zaprasza do wspólnej podróży w czasie. W twórczości artysty widać różnorodność symboliki, zarówno w samej pracy, jak i jej tytule. „Utracony raj” przedstawia scenę grzechu pierworodnego, w której widać jabłko i węża. Tytuł „Tarantela", jak i sama praca, nawiązują do tradycyjnego tańca z południa Włoch, opartego na ludowej wierze w tajemną współzależność muzyki i jadu.
![]() |
"Rusałka", 160x120, 2013. |
![]() |
"Związek", 340x560,2015. |
Postacie mityczne, znajdujące się na pracach Yarashevicha, symbolizowały szatana w średniowieczu. Wówczas był on kojarzony z istotą zwierzęcą, która ma kończyny ludzkie. Widać to w przedstawieniach zła średniowiecznych artystów, przede wszystkim pochodzących z przełomu epok; w drzeworytach Albrechta Durera i malowidłach Hansa Memlinga. W starożytnym Egipcie sądzono, że bogowie wyglądem upodobniali się do ludzi. Wyobrażenia Egipcjan nadawały niekiedy bóstwom postać pół zwierząt, pół ludzi. Anubis, bóg o głowie szakala; Horus, bóg-sokół; Amon, bóg-baran; Hathor, bóg-krowa. W pewnym okresie Egipcjanie oddawali cześć ''świętym zwierzętom''. Warto podkreślić, że twarz zwierzęcia mogła odgrywać rolę maski. W Afryce ważną rolę odgrywa maska, która wykorzystywana była do kontaktów ze światem duchów. Założona na twarz, przemieniała właściciela w ducha lub mityczną postać.
![]() |
Fot. Dżesika Zemsta. |
Twórczość Andrei Yarashevicha jest wyrazem harmonii pomiędzy światem i istotami duchowymi. Technika, w której specjalizuje się artysta pozwala na eksperymenty i artystyczną grę. Yarashevich kreuje wyjątkowy świat, pełen mitycznych istot, w których elementy symboliczne stają się łatwo dostępne dla każdego odbiorcy.
Dżesika Zemsta
Wystawa w Domku Miedziorytnika „Andrei Yarashevich - litografie”, 14 października 2017.
Źródła:
https://www.tygodnikpowszechny.pl/tarantella-136517,
http://www.mojewycieczki.org/bogowie-staro%C5%BCytnego-egiptu.html,
http://muzeum.szczecin.pl/wystawy/stale/61-sztuka-afryki-miedzy-maska-a-fetyszem.html,
http://www.magazynsztuki.pl/symbolizm/,
http://bielarus.pl/wycinanka.html,
https://histmag.org/Oblicza-zla.-Wizerunek-szatana-w-sztuce-sredniowiecznej-cz.-I-2865/4.
http://www.mojewycieczki.org/bogowie-staro%C5%BCytnego-egiptu.html,
http://muzeum.szczecin.pl/wystawy/stale/61-sztuka-afryki-miedzy-maska-a-fetyszem.html,
http://www.magazynsztuki.pl/symbolizm/,
http://bielarus.pl/wycinanka.html,
https://histmag.org/Oblicza-zla.-Wizerunek-szatana-w-sztuce-sredniowiecznej-cz.-I-2865/4.
0 komentarze