Poszukiwania kultury


Andrei Yarashevich jest zaliczany do grona młodych artystów białoruskich. Absolwent , obecnie wykładowca Katedry Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku. Wiedzę oraz doświadczenie zdobywał pod okiem legendarnego białoruskiego mistrza drukarstwa Dymitry Młotkowa.  Yarashevich prowadząc zajęcia, skupia się na przekazywaniu wiedzy na temat jednej ze swych ulubionych technik  grafiki warsztatowej - litografii. Przedmiotem wystawy są grafiki, w których artysta decyduje się  zaczerpnąć elementy różnych kultur i epok, budując tym samym własny świat.  Prace charakteryzuje dbałość o detal, nanoszenie odpowiedniego nasycenia koloru na papier graficzny, poprzez nacisk i dobór pasującej struktury kamienia.


"Utracony raj", 500x340, 2016.
Artysta decyduje się na zabawę, łącząc elementy religii, sztuki białoruskiej, secesji, Majów, buddyzmu, Japonii, Egiptu, sztuki Afryki. Buduje własny świat, przybiera nową twarz i zaprasza do wspólnej podróży w czasie. W twórczości artysty widać różnorodność symboliki, zarówno w samej pracy, jak i jej tytule. „Utracony raj” przedstawia scenę grzechu pierworodnego, w której widać jabłko i węża. Tytuł „Tarantela", jak i sama praca, nawiązują do tradycyjnego tańca  z południa Włoch, opartego na ludowej wierze w tajemną współzależność muzyki i jadu.
"Rusałka", 160x120, 2013.
Odbitki graficzne i rysunki artysta czerpie ze średniowiecza i starożytności. Dzięki elementom geometrycznym, roślinnym, zwierzęcym, niejednokrotnie postaciom  ludzkim bądź fantastycznym, prace można przyrównać do zdobień książki rękopiśmiennej. Prace: „Związek”, „Poziomkowa polana”, „Jezioro nadziei” - mają widoczny inkunabuł, elementy pierwszej techniki graficznej, zwanej inaczej winietą ramkową. Prace stanowią zamkniętą ramowo dekorację wypełniającą format w kompozycjach Yarashevicha. Bordiura ma charakter ornamentalny. Na bordiurach umieszczano drobne scenki figuralne i zwierzęce o charakterze fantastycznym, karykaturalnym, humorystycznym czy groteskowym, przedstawiające nieistniejące zwierzęta, ujęte w żartobliwe sceny z codziennego życia czy bajek i nierealne, zaskakujące zestawienia elementów otaczającego świata. Artysta chętnie podkreśla pion, obrazy często mają formę wąskich, wysokich prostokątów (długie łodygi roślin). Pojawiające się  faliste linie, stosowanie opływowych zakończeń, palmeta, ornamentacja roślinna, motywy zwierzęce, nawiązują do secesji. Różnicowanie natężenia światła i eksponowanie jego kontrastów pomaga podkreślić dramatyczność przedstawienia scen.
"Związek", 340x560,2015.

Postacie mityczne, znajdujące się na pracach Yarashevicha, symbolizowały szatana w średniowieczu. Wówczas był on kojarzony z istotą zwierzęcą, która ma kończyny ludzkie. Widać to w przedstawieniach zła średniowiecznych artystów, przede wszystkim pochodzących z przełomu epok; w  drzeworytach Albrechta Durera i malowidłach Hansa Memlinga.  W starożytnym Egipcie sądzono, że bogowie wyglądem upodobniali się do ludzi. Wyobrażenia Egipcjan nadawały niekiedy  bóstwom postać pół zwierząt, pół ludzi. Anubis, bóg o głowie szakala; Horus, bóg-sokół; Amon, bóg-baran; Hathor, bóg-krowa. W pewnym okresie Egipcjanie oddawali cześć ''świętym zwierzętom''. Warto podkreślić, że twarz zwierzęcia mogła odgrywać rolę maski. W Afryce ważną rolę odgrywa maska, która wykorzystywana była do kontaktów ze światem duchów. Założona na twarz, przemieniała właściciela w ducha lub mityczną postać.



Fot. Dżesika Zemsta.


Twórczość Andrei Yarashevicha jest wyrazem harmonii pomiędzy światem i istotami duchowymi. Technika, w której specjalizuje się artysta pozwala na eksperymenty i artystyczną grę. Yarashevich kreuje wyjątkowy świat, pełen mitycznych istot, w których elementy symboliczne stają się łatwo dostępne dla każdego odbiorcy.  



Dżesika Zemsta




Wystawa w Domku Miedziorytnika „Andrei Yarashevich - litografie”, 14 października 2017.


Źródła:

You May Also Like

0 komentarze