Nieskończona lekcja geometrii
Czy też uważasz, że uczniowie przyjmują doktryny swoich mistrzów?
Najlepszym przykładem sprzeciwu przeciwko dominującemu stylowi była postawa Zofia Artymowskiej, która zaraz po ukończeniu Akademii szukała swojej indywidualnej drogi. Zofia Artymowska w 1950 roku zakończyła studia na wydziale malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Opisywana takimi określeniami jak: sławna artystka, malarka, oddany, znakomity pedagog. Jedna z najsłynniejszych przedstawicielek nurtu op-art w polskiej sztuce. Pierwszego dnia grudnia 2017 roku, w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu odbył się wernisaż ,,Nieskończona Geometria" na którym zostały zaprezentowane prace malarskie, rysunkowe oraz fotomontaże artystki pochodzące ze zbiorów z lat 70. i 80. Wystawie towarzyszył obszerny katalog z reprodukcjami prac oraz opisami twórczości.
Fot.
Aleksandra Kanoniak.
Zainspirowana
przestrzenią, uporządkowanymi, zredukowanymi do minimum ilościami
form w krajobrazach w końcu lat 60 Artymowska rozpoczęła pierwszy
cykl prac, który trafił do szerszej liczby odbiorców. Nazwała go
„Poliformy”. Zaczynając tworzyć odnalazła pewien moduł,
którym dalej posługiwała się i pomnażała – była to
konkretnie forma walca. Stosując wyłącznie techniki malarskie,
osiągnęła w swoich pracach iluzję głębi, jak gdyby wrażenia
dalekich korytarzy i w ten sposób wytworzyła znak rozpoznawczy
swojej twórczości.
„Poliformy
CXXXXII- Kompozycj różnostronna”, 1990, 147x89 cm.
Fot.
Aleksandra Kanoniak.
Artystka
powiedziała: „Całe cykle moich prac […] objęte są hasłem i
numerem oraz objaśnieniem czy obraz jest jedno czy wieloczęściowy,
czy jedno czy wielokierunkowa jest możliwość eksponowania go”.
Jak widać na powyższej ilustracji i podpisie, obraz ten opatrzony
jest informacją o różnostronności. Co daje nam możliwość
różnorakiej interpretacji obrazu wiszącego wzdłuż czy też w
poprzek, ale również wprowadza przewrót w wystawiennictwie.
Artystka sama decydowała jak eksponowane będą się jej prace. W
mniejszym stopniu stosowała klasyczne metody wystawiennictwa. W ten
sposób mogła wpływać na odbiorce.
Widać
więc jak dużą rolę dla percepcji odbioru i interpretacji obrazów
jest ruch odbiorcy, zaciekawienie go i wprowadzenie elementu
zaskoczenia, a czasem nawet kontrowersji.
Wystawa
prac tworzy spójną całość. Przestrzeń miejsca wystawienniczego
daje możliwość szerszego odbioru. Sala, w której zaprezentowano
prace jest bardzo dobrze oświetlona. A duży metraż pozwala na
oglądanie prac malarskich z bliska i z daleka. Bez wątpienia jest
to bardzo bogaty zbiór kawałka sztuki współczesnej.
Praca
,,Poliformy CXXXXII” powstała w okresie dojrzałej twórczości
artystki, namalowana farbą akrylową i/lub olejną. Obraz wpisuje
się w kierunek op artu, czyli kierunku w sztuce, który miał za
zadanie oddziaływać na oko odbiorcy, a nie na jego intelekt czy
emocje. Kombinacja linii i geometrii dają złudzenie optyczne, efekt
głębi, ruchu i wibrowania. W opisywanym obrazie widać wypomnianą
głębie i wrażenie dalekich korytarzy. Ruch w obrazie jest
dynamiczny, poprzez dobranie odpowiedniej kolorystyki i nadanych
kierunków.
Dzieło
Artymowskiej tak jak typowe dzieła z tej specyficznej odmiany
abstrakcjonizmu składa się z powtarzających się geometrycznych
wzorów, w tym przypadku z walców. Wciągają widza w grę
złudzenia, niemalże daje możliwości wejścia w obraz. Artystka
intryguje i zahipnotyzoywuje. Prowadzi swoich widzów w magiczny
świat kolorowych obrazów, natomiast widza zaangażowanego w
osobliwy świat geometrii.
Aleksandra Kanoniak
Organizatorzy
wystawy: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im.
Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Czas
trwania: 1.12.2017 – 15. 03. 2018. Wernisaż 1.12.2017.
Źródła:
Katalog towarzyszący
wystawie, Zofia Artymowska- nieskończona geometria
http://www.asp.wroc.pl/?module=News&controller=Read&action=news&id=11440
Definicja Op-art: https://pl.wikipedia.org/wiki/Op-art
Definicja Op-art: https://pl.wikipedia.org/wiki/Op-art
0 komentarze