Nauka i Sztuka
Czym jest edukacja artystyczna i w jaki sposób ona funkcjonuje. Co
dzisiaj swoją twórczością chcą przekazać współcześni malarze i jakimi środkami
się posługują. Na te pytania próbuje odpowiedzieć wystawa malarska ,,Nauka i Sztuka”, autorstwa
studentów Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we
Wrocławiu. Prace zostały zaaranżowane na poddaszu galeryjnym Centrum Kultury i
Sportu w Trzebnicy.
Kuratorką aranżującą przestrzeń
galeryjną oraz autorką zajęć edukacji artystycznej towarzyszących jest Łucja
Kołodziejczyk. Obecnie kuratorka gospodarująca głównie przestrzenie
wystawiennicze w Centrum Kultury i Sportu w Trzebnicy, gdzie również prowadzi Pracownię Rozwoju Aktywności Twórczej, jak i Pracownie Malarstwa i Rysunku. Od wielu
lat jest mocno związana z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie współpracowała
z wieloma artystami akademickimi, takimi jak: prof. Daria Milecka i Jacek
Jarczewski, z którym stworzyła wiele wystaw. Kołodziejczyk podczas tworzenia
tej wystawy weszła w pewną relację ze studentami, co pozwoliło jej na udoskonalenie
przekazu wystawy i zrozumienie problematyki oraz tematów jakie proponują nam
malarze. Wystawa zwraca uwagę na bardzo odmienny i zróżnicowany twórczy sposób
myślenia młodych artystów, którzy w swoich pracach artystycznych poruszają
bardzo wiele motywów, problemów oraz sytuacji. Różnorodność tematów i
problematyki w malarstwie, jakie jest prezentowane w piękny sposób, tworzy
spójną, harmonijną całość. Ciekawa jest również techniczna strona
prezentowanych dzieł. Twórcy rezygnują z klasycznych materiałów, typowych dla
medium jakim jest malarstwo, zastępując je łatwo dostępnymi materiałami
budowlanymi, poszerzając tym samym możliwości malarskie, tworząc zupełnie nowe,
inspirujące efekty.
Fot. Karolina Kopka.
Jednym z głównych oraz wiodących
tematów wystawy jest motyw sakralny, który jest coraz częściej poruszany oraz
interpretowany pod różnym względem przez artystów. W pracach dostrzegamy motywy
nawiązujące między innymi do słynnych przedstawień Madonny z Dzieciątkiem,
wizerunków świętych oraz figuratywnych przedstawień postaci z aureolami-
symbolami świętych. Artyści poprzez
ukazywanie i poruszanie danych motywów chcą zaprezentować swoją własną tożsamość
i opowiedzieć temat poprzez swój indywidualny język plastyczny. Przekazują
odbiorcy wyraźnie swoje zdanie, pogląd na dany problem oraz postawę wobec
otaczającej rzeczywistości. Poruszony motyw religijności zostaje zestawiony z
wieloma abstrakcyjnymi pracami nawiązującymi w swojej postaci i formie do
malarskiego nurtu lat 60. Nowej Figuracji. Wśród prac dostrzegamy również motyw
portretu, który przez współczesnych artystów ukazany jest na nowo, w zupełnie
innym kontekście. W taki nurt wpisuje się jeden z olejnych portretów
płóciennych, ukazujący postać człowieka odwróconego tyłem do widza. Symbol odwróconej twarzy często pojawia się w
pracach współczesny malarzy, który ma wydźwięk sprzeciwu, buntu oraz z
nieutożsamiania się z daną sytuacją i problemem.
Wszystkie prace artystów zgromadzone
na wystawie są osobistymi poszukiwaniami ich samych, każdego z osobna, w których
przekazują odbiorcy własną, osobistą
opowieść o samym sobie. Przybliżają nam swoje poszukiwania twórcze. Mówi o nim
samym, o jego poszukiwaniach, problemach i sytuacjach jakie chce nam
przybliżyć. Każda odrębna praca jest
osobistym zaproszeniem do ich świata, wizji i danego problemu, o którym
opowiadają za pomocą malarskiej plamy i pociągnięć pędzlem. Jak sama kuratorka mówi „Prace są tematem do
dyskusji, nie są gotowymi odpowiedziami.” Wszystkie przedstawienia zgromadzone
na wystawie wręcz prowokują do próby swobodnej interpretacji dzieł i dostrzeżenia
głównego problemu przez pryzmat nas samych jako odbiorców.
Fot. Karolina Kopka.
Ogromna przestrzeń poddasza,
gdzie wyeksponowana jest wystawa, pozwala nam na indywidualne, prywatne
kontemplacje z danym dziełem osobno. Nieregularna forma przestrzeni
wystawienniczej umożliwia odbiorcy bardziej wnikliwe i swobodniejsze odkrywanie
danych prac, dzięki czemu charakter wystawy pozostaje bardziej intymny a
odosobniony, co jest rzadkością na tego typu dużych wystawach.
Istotnym faktem jest, że w ramach
wystawy Łucja Kołodziejczyk prowadzi zajęcia z edukacji artystycznej dla
młodzieży z lokalnych szkół. Projekt ma na celu przybliżenie takiego zagadnienia
jakim jest malarstwo, praca twórcza. Kołodziejczyk głównie zależy na
bezpośrednim spotkaniu odbiorców z dziełem, które nabiera wtedy zupełnie innego
sensu i prowokuje do relacji między odbiorcą a dziełem. Tego typu spotkania
zachęcają do bardzo swobodnych interpretacji oraz poszerzają horyzonty i
świadomość kulturalną młodych ludzi.
,,Nauka i Sztuka” to piękny
projekt artystyczny otwierający się na społeczeństwo. Projekt, który zaprasza
do siebie odbiorcę i zachęca do tworzenia wspólnych doświadczeń i relacji. Uczy
przede wszystkim tolerancji, otwartości na zupełnie nowy dla wielu rodzaj
kultury, pokazuje fakt, że sztuka jest bardzo przyjaznym i otwartym
zagadnięciem, które nikogo nie wyklucza, wręcz przeciwnie jest dostępne dla
wszystkich. Projekt w całej swojej otwartej
formie na drugą osobę wprowadza nową świadomość kultury i rozwija poziom
świadomości kultury, sztuki i malarstwa w Polsce.
Karolina Kopka
Wystawa ,,Nauka i Sztuka", Centrum Kultury i Sportu w Trzebnicy, od 01.09-01.12.2018 r.
0 komentarze