NOWY SPOSÓB NA ODBIÓR SURREALISTYCZNEGO KINA



Wystawa Tomasza Dobiszewskiego „Pies” odnosi się do sławnego surrealistycznego dzieła „Pies Andaluzyjski”. Artysta daje widzom możliwość odebrania starego dzieła w całkiem nowy sposób. 


Fot. Jagoda Kolanus.

Tomasz Dobiszewki, aktualnie doktorant Studiów Międzywydziałowych na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, w swoich pracach podejmował już kilkukrotnie tematykę reakcji widza na jego dzieła oraz podane mu bodźce i sygnały. Na przykład w swojej pracy „Jeden Pies” ukazuje różne spojrzenia na fotografie w kontekście jej historii, dotykając jej przez pryzmat kontrowersyjny i kontrastowy, taki jak: fotografia propagandowa, artystyczna, konceptualna, zaangażowana, zestawiając ją z fotografią chociażby reklamową. W tym zestawieniu autor oczekuje od widza reakcji na wskazówki, które podaje przez fotografie


Fot. Jagoda Kolanus.

W dziele wystawianym w galerii „Kino” w Dolnośląskim Centrum Filmowym, artysta postanowił nawiązać do filmu z 1928 roku, według scenariusza Salvadora Dalego, w reżyserii Luisa Buñuela . W swojej pracy Dobiszewski pociął  na części oraz połączył klatki filmu tak, aby nadać mu własną dynamikę. Dzięki temu, im większa dynamika ruchu aktorów, tym bardziej zostają ukazane poszczególne fazy ich ruchu. Przez zastosowany zabieg fotografie klatek filmu zbliżają się do zjawiska chronofotografii. W ten sposób jedna ze scen filmu została ukazana w całkowicie inny sposób. Rozmazane zdjęcia klatek dają możliwość widzowi odebrania sceny w całkiem nowym wymiarze, takim na jaki sam sobie pozwoli przy analizie zaprezentowanych prac oraz w nienarzuconym mu czasie i tempie.




Fot. Jagoda Kolanus. 


Samo miejsce, w którym prezentowana jest wystawa również świetnie koresponduje z tematyką pracy, bo gdzie jak nie w kinie studyjnym mogłaby mieć miejsce taka instalacja oparta na doznawaniu pierwszych obrazów filmowych w całkiem nowej odsłonie. Mała przestrzeń galerii została zagospodarowana tak, aby widz od wejścia wiedział, w którą stronę podążać za biegiem wydarzeń klatek filmowych. Dobrym założeniem jest również pozostawienie na ścianach, na których zostały naklejone fotografie, wykonane ołówkiem notatki autora. Są one kolejnymi wskazówkami, o których artysta na wstępie do galerii pisze w krótkim tekście. Instalacji towarzyszy również muzyka z filmu, co jest kolejnym czynnikiem pomagającym widzowi w odbiorze wystawy. Cała koncepcja dzieła, pomimo że pozostawia gościowi wystawy duże pole manewru w interpretacji i odbiorze, została bardzo starannie przemyślana przez artystę tak, aby wprowadzić jak najwięcej czynników pomagających zrozumieć założenie twórcy instalacji. 








Jagoda Kolanus


Wystawa „Pies” Tomasza Dobiszewskiego odbywała się w Galerii Kino w Dolnośląskim Centrum Filmowym od 25 Maja 2017. 




You May Also Like

1 komentarze