JODIE MACK NA ASP WE WROCŁAWIU
Uznana twórczyni filmów animowanych i wykładowczyni na Dartmouth College przyjechała do Wrocławia pokazać swoją twórczość, przeprowadzić warsztaty i udowodnić, że animacje mogą być nie tylko dla dzieci.
Mack już na początku swojego wykładu podzieliła film animowany na animację eksperymentalną (lub też nazywaną czasami artystyczną) oraz animację postaci (character animation). Animacje eksperymentalne to zazwyczaj niszowe kino festiwalowe - na przykład filmy Don’a Hertzfeldt’a. Animacja postaci natomiast to filmy Disney’a, Dreamworks i innych tego typu firm, i ludzi tworzących podobnie do nich.
Mack wyraźnie zaznacza artystyczną wyższość animacji eksperymentalnej nad animację postaci, ze względu na to, że są to zazwyczaj bardzo autorskie produkcje, w których twórca jest jednocześnie reżyserem, animatorem, scenarzystą, dźwiękowcem. Natomiast w przypadku tej drugiej gałęzi animacji nad filmem pracują całe masy ludzi podporządkowanych określonym strategiom i schematom korporacji.
Powrót do korzeni
Cała twórczość Mack opiera się na inspiracji początkami kina i jego późniejszym złotym okresem oraz początkami animacji. Sama artystka pracuje na taśmie filmowej 16 mm oraz swojej kamerze analogowej z lat 50. często również tworząc w technice non-kamerowej (podobnie jak wybitny polski animator Julian Antonisz). Mack czerpie pełnymi garściami od takich artystów, jak: Hans Richter (,,Rhythmus 21”) i Oskar Fishinger (,,Komposition in blau”).
Silną inspiracją dla Mack jest również awangarda XX wieku, a konkretnie abstrakcjonizm. Wyrafinowane kadry artystki, złożone z różnych wzorów przypominają obrazy abstrakcjonistów, takich jak Theo van Doesburg czy też Wassily Kandinsky.
Moc w przedmiotach codziennego użytku
FIlmy Jodie Mack zbudowane są na znalezionych, często przypadkowych przedmiotach - wycinkach z gazet, śmieci i tekstyliach. Sama artystka w pewnym momencie wykładu mówi, że ten sposób tworzenia, oparty na znaleziskach, początkowo wynikał z bardzo niskich budżetów jej filmów (podobnie jak pionierów animacji eksperymentalnej), dopiero potem zamienił się w charakterystyczny dla niej styl.
Walka ze stereotypami
Istotnym elementem wykładu Jodie Mack było uświadomienie przybyłym osobom o problemie przyjmowania postawy ignoranckiej wobec animacji eksperymentalnej przez większą część społeczeństwa, również i jej pierwszorocznych studentów. Kino i telewizja na świecie jest tak zdominowane przez filmy Disneya (reprezentujące character animation) i jemu podobne, że większość ludzi, którzy nie zajmują się i nie obcują na co dzień ze sztuką, podchodzi do artystycznego filmu animowanego z zupełnym brakiem zrozumienia i czasami nawet niesmakiem. Jodie Mack widząc ten problem stara się walczyć z taką postawą organizując na całym świecie różne warsztaty i wykłady.
Wrocławska bliźniacza dusza artystyczna
Wrocławska uczelnia jest dla Jodie Mack również ważna ze względu na jednego z wykładowców - Agnieszkę Jarząb - obecnie asystentkę w Pracowni Działań Intermedialnych profesora Ireneusza Olszewskiego, w Katedrze Grafiki i Sztuki Mediów. Jarząb w swojej twórczości podejmuje bardzo podobne problemy do Mack. Co więcej obie artystki mają ten sam punkt wyjścia i miejsce czerpania inspiracji - animacja konkretna, abstrakcyjna, wreszcie ornamentalne animacje Oskara Fishinger’a. To wspólne czerpanie ze źródeł animacji artystycznej wydaje się, że miało istotny wpływ na decyzję o przyjeździe Mack.
Jodie Mack to pełna charyzmy osoba, która z chęcią przekazuje swoją ogromną wiedzę. To była jej trzecia wizyta w Polsce i pierwsza we Wrocławiu. Miejmy nadzieję, że będzie się częściej pojawiać w naszym kraju.
Oktawian Jurczykowski
Jodie Mack odwiedziła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu 22 kwietnia 2017 r. na zaproszenie katedry Sztuki Mediów. Mack przeprowadziła wykład i warsztaty na temat filmu animowanego ze studentami Akademii.
0 komentarze