Wystawa „115 milionów”


Od 7.04 do 23.04, w Galerii za szybą na placu Polskim 3/4 mieliśmy przyjemność oglądać prace studentów z pracowni numer 115. Prowadzącymi są prof. Przemysław Pintal, as. Piotr Kmita, Sylwia Owczarek. Wernisaż odbył się 7 kwietnia o godzinie 13.00. Gości powitał profesor wprowadzając zebranych w temat i istotę przedsięwzięcia.

Fot. Iraida Hunczak.
Tytuł wystawy humorystycznie nawiązuje do numeru pracowni. Słowo „...milionów” ma wskazywać na pomyślną przyszłość studentów profesora Przemysława Pintala. Aktualne tematy pracowniane brzmiały następująco: „Gender”, „Chłopaki nie płaczą”. Uczestnicy wystawy przedstawili różnorodne postawy artystyczne. Wynika to ze specyfiki pracowni, której celem są doświadczenia rysunkowe i około-rysunkowe, poznawanie rozmaitych struktur plastycznych. Studenci pracowni mają do wyboru szeroki wachlarz możliwości od rysunku klasycznie pojmowanego po wideo art, mogą używać rożnych narzędzia. Najważniejszy jest rozwój i indywidualność każdego studenta, jak mówi as. Piotr Kmita.

Twórcy prezentowali między innymi obrazy wyszywane- przedstawiające kobiety i kwiaty, o niestandardowych kształtach- prezentujące kolorowe kubistyczne formy, obrazy będące modułami, doświadczenia piśmiennicze, kompozycje szkicowe oraz wideo.

Fot. Iraida Hunczak.
Oto parę przykładów.

Iza Opiełka stworzyła modułowe, nieszablonowe malarstwa brył i płaszczyzn kolorystycznych. Podobrazia są wielokątne, tła stanowią biele, oraz przemyślane płaszczyzny błękitów, szarości różów w zależności od obrazu. W to wpisane zostały bryły potraktowane koturnowo, nieco rozbite, miejscami pasiaste. Zdecydowanie skupiają one uwagę widza.

Zuzanna Grużlewska w swojej pracy „Statek pijany” łączy hiper realistyczne pejzaże, środki transportu w surrealistycznych zestawieniach. Powstaje dzięki temu zupełnie nowy świat i nowa jakość. W tej opowieści statki zamiast żagli mają balony. Czarno biała kolorystyka pracy dodaje jej uroku. Artystka mistrzowsko stosuje gradację czerni i lekkich szarości. Narzędzie, którego użyła to długopis. Całość została zakomponowana horyzontalnie.

W pracy Aleksandry Czudżak zatytułowanej „Trofeum” widać wpływy komiksu oraz sztuki japońskiej. Głowa psa zakomponowana poziomo na czerwonym tle została wykonana czarnym foli-opisem. Jest to interesującą propozycja, niczym ze starych rycin.

Moduł Pauliny Jołdy ułożony na podłodze galerii, składa się z płaskich kwadratów pomalowanych na czarno miejscami z napadaną im fakturą. Każdy element ma tu przypisany ludzkim odgłosom zachwytu. Praca kojarzy się z szachownicą, puzzlami, jet intrygująca grą z odbiorcą.

Krzysztof Latarowski „Układ zamknięty”, to rodzaj linearnych zapisów zamkniętych w korespondujących ze sobą geometriach. Precyzyjny rysunek ołówkowy przypomina zapisy z wykrywacza kłamstw lub sejsmografu. Duża pionowa kompozycja, rytm i wymieniona wyżej precyzja przyczyniają się do śledzenia wzrokiem poszczególnych elementów oraz analizowania układu jako całości. Obraz silnie wpływa na percepcję.

Fot. Iraida Hunczak.

Podsumowując, wystawa bardo dobrze wpisuje w obecny stan sztuki gdzie każdy ma prawo do wyrażania siebie w sposób jemu odpowiedni. Cel został bardzo dobrze zrealizowany. Studenci pokazali swoje obszary zainteresowań, osobowości i techniki. Wystawa była też udaną reklamą pracowni.





Iraida Hunczak






Wystawa „115 milionów”,

czas trwania 7.04 - 23.04.

Galeria za szybą na placu Polskim 3/4, budynek ASP.

Udział w wystawie wzięło dwunastu artystów: Alicja Grobelka, Zuzanna Grużlewska, Paulina Jołda, Paweł Karpoński, Agata Lankamer, Krzysztof Latarowski, Aneta Lewandowska, Mariusz Maślanka, Iza Opiełka, Kinga Rybak, Aleksandra Czudżak, Alicja Saternus.

You May Also Like

0 komentarze