SZTUKA PRZEJŚCIA 18
Każdego roku młodzi artyści Akademii Sztuk Pięknych dokonują artystycznego coming outu pokazując poza murami uczelni projekt, w który inwestowali całą swoją energię w ostatnim roku edukacji. Jest on zwieńczeniem kilkuletniej drogi edukacyjnej pod okiem specjalistów, ale też pierwszym poważnym przedsięwzięciem w karierze artystycznej.
Pośród wszystkich absolwentów mierzących się z “nowym początkiem” znajdujemy kilku, których dojrzałość twórcza wyróżnia się na tle innych. Wyścig z czasem, w wyniku zbliżającej się obrony, obnaża cechy pracy i wyobrażenia na temat “mojego miejsca w sztuce”. Sprawia to, że coroczna wystawa Najlepszych Dyplomów ASP jest obiektem szerokiego zainteresowania i źródłem wielu skrajnych emocji.
By poradzić sobie z wielością tematów podjętych przez młodych artystów i spróbować znaleźć w nich wspólny mianownik, lub wręcz przeciwnie, odkryć różnice, które je dzielą, do przewodzenia spaceru po wystawie, BWA zaprasza specjalistów z różnych dziedzin. 24 października 2018 roku odbyło się oprowadzanie z dr Agnieszką Kłos, która miała spojrzeć na wystawę z krytycznego (w jej wypadku historycznego oraz literackiego) punktu widzenia. Miała pobudzić naszą wrażliwość i skierować energię w stronę znaków, które pojawiły się w każdej z prac i reprezentowały nasze czasy.
Okazało się, że zarówno dyplomy reprezentujące wzornictwo i architekturę jak i te czysto artystyczne, malarskie, graficzne i rysunkowe, nosiły wspólne znamiona. Były nim pewnego rodzaju niepokoje. Niepokój wynikający z czasów współczesnych i wszystkich jego dóbr i przekleństw. Nadmiar informacji, z którym się mierzymy, ich szybki i nie bezpośredni przepływ. Brak prywatności i ciągła niepewność. To wszystko już dawno stało się codziennością. W świadomości artystów strach przed przyszłością nie tylko tą zawodową, ale przyszłością w ogóle.
Czytając “Sklepy cynamonowe” w jednym z pomieszczeń starego budynku BWA Awangarda, przy zgaszonym świetle, w ciszy, próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania, które pojawiły się w naszych głowach podczas zwiedzania wystawy. Znaleźć w onirycznych opowiadaniach tę przetworzoną rzeczywistość, z którą się zmagamy. Pomiędzy słuchaczami, przy pustym stole instalacji siedział samotny mężczyzna, na którego zerkaliśmy, przyswajając kolejne zdania.
Reprodukcja pracy Izabeli Opiełki. |
“Sklepy cynamonowe” Schulza to pochwała tradycji, mimo awangardowej formie. Zupełnie jak jeden z dyplomów Akademii; drewniana obudowa na Iphone’a. To czyjeś pięć i pół w indeksie, straszna wizja przyszłości.
Sylwia Słowik
Oprowadzanie po wystawie "Sztuka przejścia '18 z dr Agnieszką Kłos,
BWA AWANGARDA, 24.10.2018 r.
0 komentarze