SZTUKA PRZEJŚCIA 18


Każdego roku młodzi artyści Akademii Sztuk Pięknych dokonują artystycznego coming outu pokazując poza murami uczelni projekt, w który inwestowali całą swoją energię w ostatnim roku edukacji. Jest on zwieńczeniem kilkuletniej drogi edukacyjnej pod okiem specjalistów, ale też pierwszym poważnym przedsięwzięciem w karierze artystycznej.


Materiały promocyjne organizatora.

Pośród wszystkich absolwentów mierzących się z “nowym początkiem” znajdujemy kilku, których dojrzałość twórcza wyróżnia się na tle innych. Wyścig z czasem, w wyniku zbliżającej się obrony, obnaża cechy pracy i wyobrażenia na temat “mojego miejsca w sztuce”. Sprawia to, że coroczna wystawa Najlepszych Dyplomów ASP jest obiektem szerokiego zainteresowania i źródłem wielu skrajnych emocji.

By poradzić sobie z wielością tematów podjętych przez młodych artystów i spróbować znaleźć w nich wspólny mianownik, lub wręcz przeciwnie, odkryć różnice, które je dzielą, do przewodzenia spaceru po wystawie, BWA zaprasza specjalistów z różnych dziedzin. 24 października 2018 roku odbyło się oprowadzanie z dr Agnieszką Kłos, która miała spojrzeć na wystawę z krytycznego (w jej wypadku historycznego oraz literackiego) punktu widzenia. Miała pobudzić naszą wrażliwość i skierować energię w stronę znaków, które pojawiły się w każdej z prac i reprezentowały nasze czasy.

Okazało się, że zarówno dyplomy reprezentujące wzornictwo i architekturę jak i te czysto artystyczne, malarskie, graficzne i rysunkowe, nosiły wspólne znamiona. Były nim pewnego rodzaju niepokoje. Niepokój wynikający z czasów współczesnych i wszystkich jego dóbr i przekleństw. Nadmiar informacji, z którym się mierzymy, ich szybki i nie bezpośredni przepływ. Brak prywatności i ciągła niepewność. To wszystko już dawno stało się codziennością. W świadomości artystów strach przed przyszłością nie tylko tą zawodową, ale przyszłością w ogóle.

Czytając “Sklepy cynamonowe” w jednym z pomieszczeń starego budynku BWA Awangarda, przy zgaszonym świetle, w ciszy, próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania, które pojawiły się w naszych głowach podczas zwiedzania wystawy. Znaleźć w onirycznych opowiadaniach tę przetworzoną rzeczywistość, z którą się zmagamy. Pomiędzy słuchaczami, przy pustym stole instalacji siedział samotny mężczyzna, na którego zerkaliśmy, przyswajając kolejne zdania.

Reprodukcja pracy Izabeli Opiełki.


“Sklepy cynamonowe” Schulza to pochwała tradycji, mimo awangardowej formie. Zupełnie jak jeden z dyplomów Akademii; drewniana obudowa na Iphone’a. To czyjeś pięć i pół w indeksie, straszna wizja przyszłości.



Sylwia Słowik


Oprowadzanie po wystawie "Sztuka przejścia '18 z dr Agnieszką Kłos,
BWA AWANGARDA, 24.10.2018 r.






You May Also Like

0 komentarze