Piękne okoliczności zimowej, izerskiej przyrody i studenci Mediacji Sztuki


Tak możemy w skrócie opisać to co wydarzyło się 12 stycznia 2019 roku w Przecznicy. Bajkowe krajobrazy, wyglądające niczym scenografia do przedstawienia o królowej śniegu, przepiękny przedwojenny budynek pensjonatu Haus Bergfrieden – dziś Art Pension oraz studenci Mediacji Sztuki: Michalina Staniszewska, Łukasz Kwiliński, Jagoda Kolanus.
Plakat Michalina Staniszewska.

12 stycznia w Przecznicy studenci Mediacji Sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu przy współpracy z Fundacją Propagandy Sztuki, w ramach praktyk studenckich, otworzyli wystawę Tożsamości. Piękne wnętrza przedwojennego pensjonatu wybudowanego przez Gerharda Schultza w 1935 roku stały się gościnną przestrzenią dla dorobku artystycznego młodych twórców. Michalina Staniszewska, Łukasz Kwiliński i Jagoda Kolanus zaprezentowali swoją odpowiedź na zagadnienie tożsamości.

Przez pryzmat własnej twórczości zaprezentowali swoje interpretacje tego zagadnienia. Michalina Staniszewska zaprezentowała zbiór prac wykonanych w technice grafiki komputerowej, w której porusza się bardzo biegle co można był bez trudu stwierdzić po prezentowanych przez nią realizacjach. Oprócz tego pojawiło się jedno płótno jej autorstwa w technice malarskiej, które było częścią cyklu poświęconego tematyce kolorów tęczowej flagi Gilberta Bakera. Cykl opowiadał historie kolorów tęczowej flagi poprzez wizerunki tygrysów, które swoimi cechami reprezentowały to co wiążę się dla artystki z ideologią pracy Bakera.

Łukasz Kwiliński znany katedrze Mediacji Sztuki jako pasjonat teatru zaprezentował gościom wystawy cykl fotografii inscenizowanych zatytułowanych przez niego Nieobecność. Zdjęcia w formatach 50x70 cm oraz kwadraty około 25x25 cm, w monochromatycznych, czarno-białych barwach przedstawiały autoportery artysty przepuszczone przez jego autorskie spojrzenie, niczym filtr, na zagadnienie nieobecności. Patrząc na nie obserwujący mogli doświadczyć swoistego oderwania, odrzeczywistnienia, nieobecności. Melancholijne czarno-białe fotografie skłaniały do refleksji do wielu pytań, które goście wernisażu zadawali artyście. Oprócz fotografii Kwiliński wystawił również dwa płótna utrzymane w tej samej monochromatycznej kolorystyce o wymiarach 100x70 oraz 50x70. Pomimo dość akademickich wymiarów obrazy na pewno nie były przeciętnymi studiami, a poruszającymi wizjami artysty.


Fot. Łukasz Kwiliński.


Jagoda Kolanus zaprezentowała natomiast kilka cyklów ze swojego dorobku. Pojawiły się prace fotograficzne, malarskie, grafika warsztatowa, a nawet cykl kolaży. Pokazany został między innymi cykl fotografii poruszający zagadnienie zamiany miejscami. Artystka na bazie własnych portretów przeistoczyła siebie w figurę maryjną. Oprócz tego osoby, które przybyły na wystawę mogły oglądać płótna Kolanus, na których zostały poruszone tematy samoakceptacji własnej cielesności. Pracą, która również przykuwała wzrok był dyptyk fotograficzny w monochromatycznych czerwonych odcieniach. Prezentował on zestawienie elementów natury, z których autorka stworzyła swoiste instalacje. W formach, które powstały z takiego zabiegu można było dopatrywać się pewnych symboli. Na pierwszej realizacji mogliśmy dostrzec kształt, których przynosił nam na myśl koronę cierniową, natomiast forma z drugiej pracy mogła nam sugerować ludzki, kobiecy sutek. Całość tworzyła intrygującą grę symboliczną.

Fot. Łukasz Kwiliński.

Dzięki uprzejmości Olgierda Pikiewicza oraz Joanny Fajge, założycieli Fundacji Propagandy Sztuki,  artyści dostali szansę na promocję własnej twórczości w tak ciepłym i pełnym niesamowitej historii miejscu, jakim jest Art Pension. Także odwiedzający wernisaż goście mieli okazje poznać to klimatyczne miejsce wypełnione secesyjnymi meblami i pamiątkami. Chociaż pogoda nie była najprzyjemniejsza, gdyż śnieg na zewnątrz sięgał 30 cm wysokości, a mróz nie dawał za wygraną, frekwencja zainteresowanych młodą sztuką nie zawiodła. 



Jagoda Kolanus



Wernisaż wystawy Tożsamości odbył się 12 stycznia 2019 roku w Art Pension w Przecznicy.

You May Also Like

0 komentarze