Artyści zostali wpuszczeni na Piasek


Autor: Polina Vashkevich.

Wystawa, której udało się połączyć dwa kierunki oraz dwie wrocławskie uczelnie przyciągnęła wiele osób na wernisaż, oprowadzania kuratorskie jak i na samodzielne zwiedzanie. Artyści wrocławskiego ASP oraz Katedra Judaistyki na UWr podjęły wspólny dialog, dotyczący dawnych, jak i obecnych czasów Biblioteki na Piasku, który okazał się sukcesem dla obu stron.

Dnia 5 stycznia 2018 roku odbyła się pierwsza w tym roku wystawa Katedry Mediacji Sztuki, Podyplomowej Mediacji Sztuki Współczesnej oraz Koła Naukowego Mediacji Sztuki – „Interwencje/Mediacje”. Wydarzenie miało miejsce w - zasłużenie zapisanej na kartach historii Wrocławia - Bibliotece Uniwersyteckiej na Piasku. Zabytkowe mury przystani książek na zaproszenie prof. dr. hab. Marcina Wodzińskiego (kierownika Katedry Judaistyki na Uniwersytecie Wrocławskim), stały się przestrzenią dla artystów, a także mediatorów do wyrażenia swoich odczuć, przemyśleń na temat historii samego budynku jak i historii, kultury żydowskiej, a także samych książek.


Fot. Wojciech Chrubasik.

W wystawie wzięło udział ponad 50 artystów, zapełniając swoją sztuką przestrzenie na pierwszym piętrze barokowego budynku. Odbyły się performanc’e Łukasza Kwilińskiego, który przy wejściu na piętro wystawy w rytm swojego oddechu tworzył sporych rozmiarów obraz, tytułując zabieg „Sensualność”. Ewa Sonnenberg recytowała swój wiersz, „List między kwiatami jabłoni”, napisany specjalnie na to wydarzenie. Maria Bitka natomiast wykonała swój performance zatytułowany „Zaś wyrzucenie takiej masy książek do rzeki mogłoby spowodować poważne i długotrwałe zakłócenie w jej biegu”.

Prace na wystawie zostały umieszczone w sześciu salach, jak i korytarzu. Zaraz przy wejściu na piętro wystawy, przy wykonującym swój performance Łukaszu Kwilińskim, znalazły swoje miejsce, symbolicznie odsłonięte na początku wernisażu, zegary. Zegary są „dobrymi życzeniami” od artystów dla Katedry Judaistyki. Praca nawiązuje do historii Piasku, będąc zrazem reprodukcją zegara wiszącego przy wejściu do skrzydła, w którym odbywa się wystawa, a który stanął na godzinie 17.50 ( stąd też symboliczna godzina otwarcia wystawy). Druga natomiast część pracy to nowy, działający zegar, który ma odmierzać czas w nowych przestrzeniach zagospodarowanych przez Katedrę Judaistyki.

Pracami, które mi szczególnie utkwiły w pamięci jest Anny Chmielowiec „Buty Maryji”. Umieszczona nad drzwiami do sali 103 w bibliotecznych przestrzeniach. Nawiązuje do zniszczonej w trakcie wojny figury Matki Boskiej nad portalem wejściowym – ostały się tylko fragmenty sukni i stopy. Praca Anny Chmielowiec w inteligentny oraz poetycki sposób nawiązuje do tych wydarzeń i tekstu umieszczonego na ścianie. Autorka przed tekstem zawiesiła damskie, czerwone buty, na obcasie, w stylu retro. Bardzo ciekawym obiektem był również obraz Marceliny Groń i Katarzyny Gemborys. Wykonana z niezwykłą pieczołowitością strona z XIII wiecznych ksiąg Tory, które udostępniła nam biblioteka judaistyczna, w sporym powiększeniu robiła oszołamiające wrażenie na zwiedzających.

Fot. Wojciech Chrubasik.

Po wystawie odbyły się koncerty zespołów Żółć oraz Czarny Latawiec, które wprowadziły odbiorców w mistyczny nastrój. Zaplanowano również oprowadzania kuratorskie, prowadzone przez kuratorkę wystawy, Agnieszkę Kłos, w dniach 8 i 29 stycznia 2018 roku. Podczas tego spotkania prace uczestników wystawy zostaną omówione w kontekście historii budynku, jak i samego miasta Wrocławia.
Wernisaż, jak i wystawa w sposób ciekawy przypomniała gościom historię Piasku, a niektórych zainspirowała do ponownych odwiedzin. Wydarzenie, chociaż przygotowywane w pośpiechu, gdyż artyści na przygotowanie wystawy mieli niecałe dwa tygodnie, ostatecznie okazało się wspaniałą inicjatywą i zjednoczeniem dwóch katedr i uczelni, które mogą czerpać od siebie wzajemnie wiele inspiracji.



Jagoda Kolanus

Wystawa "Interwencje/Mediacje", 5.01.2018 - 30.01.2018.


You May Also Like

0 komentarze